Uzbekistan stopniowo ograniczał możliwość swobodnego przemieszczania się obywateli, wprowadzając ostatecznie ogólnokrajową kwarantannę. Jednocześnie tamtejsze władze zdecydowały się przejąć kierownictwo nad powstającymi spontanicznie grupami wolontariuszy. W ten sposób Taszkient chce lepiej koordynować pomoc dla społeczeństwa, a także ograniczyć możliwość manipulowania nim przez oszustów.

W Uzbekistanie odnotowano już ponad trzysta przypadków zarażenia COVID-19. Samo wprowadzenie kwarantanny spowodowało, że wiele rodzin znalazło się w trudnej sytuacji. Podobnie jak w innych krajach świata, największy problem mają osoby pracujące dorywczo lub zatrudnione w szeroko pojętej branży usługowej. W sieciach społecznościowych zaczęło więc pojawiać się coraz więcej apeli o pomoc od osób pozbawionych środków do życia.

Na te wezwania zaczęli odpowiadać wpierw indywidualnie, a potem w zwartych grupach wolontariusze. Część z nich pomagała jednorazowo, ale niektórzy zaczęli robić to praktycznie codziennie. Po zorganizowaniu się w grupy zaczęli oni dzielić się pomiędzy siebie obowiązkami, zaś w samej stolicy kraju, czyli Taszkiencie, dziennikarze naliczyli w sumie prawie dwa tuziny podobnych społeczności.

Jednocześnie z każdym dniem ich praca stawała się coraz trudniejsza, co było związane z obostrzeniami wprowadzanymi przez uzbeckie władze, takimi jak zakaz poruszania się nawet samochodami. Aby więc lepiej koordynować swoją pracę, wolontariusze utworzyli specjalne centrum z siedzibą w Taszkiencie.

Dosyć szybko okazało się jednak, że osoby uczestniczące w akcji pomocy mogą po pierwsze rozprzestrzeniać koronawirusa, a po drugie padają często ofiarami zwykłych oszustów. Od 1 kwietnia uzbecki rząd zdecydował więc zakazać indywidualnych inicjatyw pomocowych, zaś Ministerstwo Rodziny zdecydowało o utworzeniu lokalnych grup wsparcia dla obywateli. Dzięki temu nie tylko utworzono specjalny numer telefonu dla osób potrzebujących wsparcia, lecz także zobowiązano wolontariuszy do ścisłego przestrzegania reżimu sanitarnego.

Na podstawie: fergana.agency.