Ubiegły rok był, na razie według wstępnych szacunków, niezwykle korzystny dla polskiej gospodarki. Po raz pierwszy w historii wartość eksportowanych przez nasz kraj produktów przekroczyła bilion złotych. Jednocześnie mamy nadwyżkę w handlu zagranicznym, a więc eksport był wart o prawie osiem miliardów złotych większy niż import.

Wyliczenia podane przez Główny Urząd Statystyczny mają na razie charakter wstępny, tym niemniej widać po nich wyraźnie odbicie się w ubiegłym roku polskiego handlu w porównaniu do sytuacji z 2018 roku. Tym samym w 2019 roku w porównaniu do roku 2018 eksport polskich towarów wzrósł o 6,6 proc., natomiast import zagranicznych produktów zwiększył się o 3,6 proc.

Ogółem polskie firmy sprzedały zagranicę towary o równowartości 1 bln 13,7 mld zł (235,8 mld euro), z kolei w Polsce znalazły się produkty o równowartości 1 bln 5,8 mld zł (234 mld euro). Polska ma w takim wypadku nadwyżkę w handlu zagranicznym równą 7,9 mld zł (1,8 mld euro).

Najważniejszymi partnerami handlowymi naszego kraju pozostają „państwa rozwinięte”, czyli przede wszystkim kraje zachodnioeuropejskie. Wartość wzajemnego handlu Polski z Niemcami wynosi już blisko pół biliona złotych (116 mld euro). Ogółem eksport z Polski trafiał głównie na rynki Unii Europejskiej (79,8 proc.), przy czym sprzedaż do innych państw Europy Środkowo-Wschodniej wynosił tylko 6,1 proc.

Tomasz Buraś, prezes DHL Express Poland, skomentował rosnący eksport polskich produktów w rozmowie z portalem WiadomosciHandlowe.pl. Jego zdaniem polscy przedsiębiorcy pozytywnie oceniali pod tym względem ubiegły rok, bo udało im się pozyskać nowych odbiorców swoich towarów i wejść tym samym na nowe rynki zbytu.

Na podstawie: forbes.pl, wiadomoscihandlowe.pl, spidersweb.pl, biznestuba.pl.