Jak informuje „Gazeta Polska Codziennie”, jedne z najstarszych polskich domen w internecie zmieniły właściciela – została nim Agora SA, główny wydawca „Gazety Wyborczej”. Wcześniej domeny polska.pl i poland.pl za pośrednictwem Naukowo-Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) były zarządzane przez państwo.

Na tę chwilę nie wiadomo dlaczego, w jakich okolicznościach oraz za jaką sumę pieniędzy NASK sprzedał Agorze obydwie domeny. Wiadomo jednak, że zgodę na tę transakcję wydał szef instytucji zarządzającej dotychczas rzeczonymi domenami – płk Michał Chrzanowski. Jest on byłym oficerem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w której pełnił funkcję dyrektora bezpieczeństwa teleinformatycznego; do Naukowo-Akademickiej Sieci Komputerowej przeszedł w 2009 roku.

Zdaniem „GPC”, przejęcie przez byłego oficera ABW instytucji NASK było dla wielu osób sygnałem, że ten dotychczas niezależny ośrodek – odgrywający kluczową rolę w kontroli i organizacji polskiej przestrzeni internetowej – został zawłaszczony przez podlegające premierowi Tuskowi służby specjalne. Sprawy coraz większego widma cenzury w polskim internecie, a także wystawienia na sprzedaż tak ważnych domen pokazują, że nie były to bezpodstawne obawy.

Fakt wykupienia przez Agorę SA adresów polska.pl i poland.pl zbulwersował środowisko inwestorów domenowych, zawodowo zajmujących się handlem domenami internetowymi. Zdaniem części tego środowiska, komentującej sprawę na forum di.pl, tak ważne dla polskich internautów domeny w ogóle nie powinny być wystawiane na sprzedaż dla prywatnych firm, a jeżeli już zaszła taka możliwość, to fakt ich wystawienia powinien zostać odpowiednio nagłośniony – tak, aby każdy zainteresowany mógł złożyć swoją ofertę. Z kolei sprzedaż domen polska.pl i poland.pl Agorze odbyła się „po cichu”.

Cała sprawa może wydawać się błaha – szczególnie, iż pod względem oglądalności obydwie domeny na tle innych serwisów i stron internetowych nie mogą pochwalić się oszałamiającą oglądalnością. Chodzi w niej jednak o to, że wszystko to może doprowadzić do sytuacji, w której internauci pragnący wyszukać jakichkolwiek informacji o Polsce (np. jej historii), po wklikaniu w internetową wyszukiwarkę hasła „Polska” w pierwszej kolejności trafią na strony zarządzane przez Agorę – np. gazeta.pl.