Spółka Polskie Koleje Państwowe – Polskie Linie Kolejowe przygotowała plan rozwoju polskich kolei na najbliższych dwadzieścia lat. Wszystkie inwestycje mają pochłonąć blisko 250 miliardów złotych, a lista przedsięwzięć liczy sobie 325. pozycji. Wśród nich wyróżniają się zwłaszcza plany budowy nowych linii kolejowych oraz modernizacji tych już istniejących.

Na razie lista upubliczniona przez media jest nieoficjalna, dlatego może być poddana jeszcze modyfikacjom. Przedstawiciele PKP PLK twierdzą, że cały czas plany są w fazie przygotowywania, a część ma charakter zupełnie wstępny. Tym samym prognozowana wartość inwestycji będzie się zmieniać. Wspomniana kwota 250 mld zł jest jednak i tak bardzo wysoka, bo w ubiegłym roku całe dochody polskiego budżetu wyniosły 387 mld zł, zaś Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku przewiduje wydanie 76 mld zł.

Najliczniejszą grupa z 325. pozycji dotyczy projektów regionalnych. Wśród nich znalazły się między innymi plany budowy zupełnie nowych linii kolejowych, takich jak Jasło – Dębica i Przemyśl – Zagórz oraz nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie. Ponadto zbudowane mają być też nowe przystanki kolejowe. Najwięcej z inwestycji zaplanowano w województwie podkarpackim oraz w województwie śląskim. W większości regionów przewidziano budowę nowych linii lub łącznic, zagęszczenie sieci przystanków kolejowych i modernizację już istniejących linii.

Wśród planowanych inwestycji kolejowych najwięcej nakładów ma pochłonąć budowa zupełnie nowej linii Podłęże – Mszana Dolna z odgałęzieniem do Tymbarku, która ma pochłonąć kwotę blisko 7 mld zł. Pozostałe dwie grupy kosztownych zadań dotyczą Centralnego Portu Komunikacyjnego. Z tego powodu zmodernizowane mają zostać linie 404 i 405 między Piłą a Kołobrzegiem, 61 i 144 między Herbami Starymi a Opolem, 18 na odcinku Włocławek – Bydgoszcz oraz 367 między Zbąszynkiem a Gorzowem Wielkopolskim.

Na podstawie: rynek-kolejowy.pl, pb.pl.